Afscheid nemen is al begonnen..................... - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Tineke Kooiker - WaarBenJij.nu Afscheid nemen is al begonnen..................... - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Tineke Kooiker - WaarBenJij.nu

Afscheid nemen is al begonnen.....................

Door: tinekekooiker

Blijf op de hoogte en volg Tineke

04 Juni 2011 | Suriname, Paramaribo

Lieve mensen:),

Bedankt voor jullie lieve brieven & kaarten! Afgelopen 3 weken hebben we geen post gehad:(. Van de week kwam ik thuis lag er mooie stapel op tafel :D(H). Ik mis jullie ook!! De tijd vliegt nu echt nog maar 4 dagen stage… Dan nog 2 weken vakantie dan weer na NL (L)

Afgelopen week op kinderafdeling C weer gestaan:D Zoals jullie weten zeg ik daar geen nee tegen:P hihi.Had weer eigenzaal gerund heerlijk om zorg te hebben over 5 kinderen met verschillende ziektebeelden (epilepsie,longontsteking, brandwonden, kindje dat ratengif had gegeten enz..). Daarbij hoort dus ook de verzorging van de kinderen haren invlechten;) Het uithalen van vlechtjes gaat super :Dmaar om het er allemaal weer in te vlechten.. De collega’s hadden veel geduld met mij om mij te leren… De kinderen vonden het maar wat grappig een bakara(blanke) die leert vlechten! Ik was zo ijverig bezig dat ik niet in de gaten had dat de arts er al was die was an toe kijken haha. Ben uit eindelijk geslaagd met een 6 voor het invlechten want ik deed er beetje lang over :P.

• En er was een kindje ze was heel erg stil wilde altijd alleen spelen enzo.. maar het bleek dat haar broer haar sloeg thuis. De maatschappelijk werkster was ingeschakeld ze ging eerst in gesprek met haar ik mocht daar bij zijn. Erg interessant! Je merkt echt dat kindje in begin alles ontkende en niks wou vertellen. Maar het kindje is op genomen met stuipjes..(convulsies) ze denken dat het psychisch is omdat ze zo bang voor de broer is. De volgende de dag kwam de maatschappelijk weer en ging ze soort poppenkast doen. Zei ze van dit is pap en mama die knuffel is je zusje enzo.. dit is je broer. Dat kindje verstijfde gewoon van angst toen ze die knuffel zag. Dat was dus duidelijk… en zo probeerde de maatschappelijk werk er van alles uit te krijgen..

(donderdag)Gisteren mocht ik een opname doen van een meisje met zedendelict. Het meisje is 5 jaar oud. En haar moeder werk de hel e dag tot s avonds laat. Nu had de buurjongen van 13 jaar haar verkracht..! En de moeder is zins de laatste 3 maanden zoveel aan het werk en het meisje had al wel is iets eerder aangegeven aan moeder. Maar toen geloofde de moeder het niet zij dacht dat meisje liegde. Heb medelijden met het meisje maar ook vooral met jongen hij is nog maar 13..!

Donderdag avond zijn Marjan & ik bij mw Ramnath en haar familie geweest (vrouw van de afdeling chirurgie). We hebben bij haar gegeten en afscheid genomen van de haar en de familie! Vond echt heel naar wat was hele fijn familie (L)!

Vandaag (zaterdag) zijn Jakobine & ik naar het traditionele Santigron geweest dat is marrondorp ligt aan de Sarammaccarivier op ongeveer 60 km afstand van Paramaribo. We s ochtends hebben we een rondleiding gekregen van Frits onze gids door het dorp. Kregen we uitleg over allerlei soorten vruchten, planten, bomen, inwoners, schooltje, traditionele plekken zoals het Vrouwenhuis, offerplaats enz.. Daarna hebben we heerlijk gegeten een Surinaams gerecht pinda rijst me kip en vis en kousenband. Als dessert fruit:). Na het eten zijn we gaan hangmatheren :D. Daarna kregen we 3 soorten dansen te zien van de kinderen uit het dorp. De Awasa (showdans), Songque (visdans) en de susa( wedstrijddans). Daarna zijn we saramaca rivier op gegaan kwamen we langs verschillende plaatsen:D. S’ochtends was lekker droog maar vanmiddag heeft hele dag geregend dus liepen we in cape rond ondanks de regen was het een geweldige dag:D.

Volgende week nog 4 dagen stage en dan zit het er al weer op…………………………………………………………………..
Ik ga jullie over 3,5 week weer zien:D Heb echt onwijs veel zinn! Mis jullie! ………..
Liefs & BRASA

• 05 Juni 2011 - 08:59

Karin Hermsen:

Ha Tineke
    Ja wat gaat de tijd dan snel ! Je staat zo weer in de Berghorst! Je hebt daar heel wat ervaring opgedaan! Leuk die foto's. Geniet van je vakantie!
    Hartelijke groeten Karin

• 05 Juni 2011 - 11:12

Tineke:

Arme tien..:( het is bijna voorbij!! Owow wat zullen de laatste dagen voorbij vliegen.
    Geniet er nog ff hartstikke van! Van alle lieve mensen en suriname zelf!!
    Ik heb vet veel zin als je terug komt!!!!
    Knuf!!

• 05 Juni 2011 - 14:00

Leon:

Heey Tineke,
    Weer een leuk reisverslag...
    Je hebt het nog steeds naar je zin zo te zien! Dit verslag is ook wel het record in aantal smileys ;)
    Geniet nog van de laatste dagen!

• 05 Juni 2011 - 15:08

Job:

Nog 4 dagen en twee weken vakantie. Dat klinkt echt heel kort. Geniet er nog maar van ;)
    Hier nog aan het nagenieten van de eojd. Was weer een mooie dag :)

• 05 Juni 2011 - 20:11

Christien:

Wat is de tijd snel gegaan.. Aftellen...!!! :D

• 06 Juni 2011 - 09:20

Jenny:

was weer een leuk verslag. Goede laatste dagen en een hele fijne vakantie!

• 06 Juni 2011 - 10:10

Dorathé:

Hey Tineke,
    Wat heerlijk om je verslag weer te lezen. Wat een leuke foto met zuster Nijman. Heb je zuster Pinas ook op de foto? En die foto in de gang, was dat na werktijd of mogen jullie op teenslippers lopen ??? :S Dat was ten strengste verboden, dus ik neem aan dat dat nog niet veranderd is.
    Wat gaat de tijd snel hè. Het is heerlijk om je fam te zien maar vind je het niet jammer dat je nu weer afscheid moet nemen? Of is het voor jou zo goed geweest?
    Kben benieuwd naar al jullie verhalen en foto's. Geniet van de laatste week werken en daarna van de vakantie :D
    Groetjes Dorathé

• 09 Juni 2011 - 15:27

Yvonne:

Aah, gisteren heb ik je niet kunnen Skypen (hm, is dit een zin?), aangezien ik al voor pampus lag. Maarrr gelukkig hebben we altijd je blog nog :-)
    Je stage zit er al op!
    Oeh, tot gauw! :D